Tempatnya Les Pelajaran Tersimple
Home » , , » 10 Keajaiban Alam yang Luar Biasa

10 Keajaiban Alam yang Luar Biasa

Written By Celebrity on Sabtu, 01 Oktober 2011 | 19.48

10 Keajaiban Alam yang Luar Biasa – Wave Rock (Australia)

10 Keajaiban Alam yang Luar Biasa – Wave Rock (Australia)

Wave Rock adalah formasi batuan alam yang terletak di sebelah timur kota kecil Hyden di Australia Barat. Hal ini mendapatkan namanya dari kenyataan bahawa itu adalah berbentuk seperti gelombang laut tinggi pecah.
Wave Rock mempunyai makna budaya Aborigin. Lebih dari 140.000 kunjungan pelancong rock gelombang setiap tahun.
Salah satu aspek dari Wave Rock jarang dipaparkan pada foto adalah dinding penahan sekitar setengah sampai batu. Ini mengikuti kontur dan membolehkan air hujan untuk dikumpulkan dalam empangan simpanan.
Ini dibina tahun 1951 oleh Jabatan Kerja Raya, dan dinding tersebut umum pada batu serupa di Wheatbelt.
Geologi
Wave Rock terdiri daripada granit. Total singkapan merangkumi beberapa hektar dan merupakan sebahagian daripada sisa-sisa Rock Hyden hakisan. “Gelombang” sebahagian daripada batuan sekitar 15 m (50 kaki) tinggi dan sekitar 110 m (350 ft) panjang.
Seharusnya menunjukkan bahawa pembentukan ‘gelombang’ terbentuk 60 juta tahun yang lalu dan membentuk batuan tidak disebabkan oleh fenomena gelombang, agak bulat bentuknya seperti gelombang dibentuk oleh kimia bawah paras pelapukan diikuti dengan penghapusan granit lapuk perisian oleh hakisan fluvial, sehingga pelapukan terjadi di bawah permukaan tanah sebelum terkena. Keputusan akhirnya adalah pangkalan melemahkan, meninggalkan overhang bulat.
Salah satu aspek dari Wave Rock jarang ditampilkan pada foto adalah penahan dinding sekitar setengah batu itu.
Ini mengikuti kontur dan memungkinkan air hujan akan dikumpulkan dalam sebuah bendungan. Ini dibangun pada tahun 1951 oleh Departemen Pekerjaan Umum.?
Wave Rock, Wave Rock foto, Wave Rock gambar, Wave Rock video, Wave Rock indon, Wave Rock misteri, misteri foto, misteri gambar, misteri video, misteri cerita, Wave Rock aneh, misteri, hantu foto, hantu gambar, hantu video, hantu kawan, hantu toyo, hantu cari, hantu melayu

10 Keajaiban Alam yang Luar Biasa – Chocolate Hills (Filipina)

10 Keajaiban Alam yang Luar Biasa – Chocolate Hills (Filipina)

Terdiri dari sekitar 1.268 bukit-bukit berbentuk kerucut yang mempunyai ukuran yang sama, luas lebih dari 50 kilometer persegi (20 mil persegi), formasi geologi ini sangat tidak biasa, yang disebut Chocolate Hills, terletak di Bohol, Filipina. Ada beberapa hipotesis tentang pembentukan perbukitan.
Perbukitan ini termasuk pelapukan kapur sederhana, vulkanisme sub-laut, yang mengangkat dari dasar laut dan sebuah teori yang baru yang menyatakan bahwa merupakan sebuah gunung berapi kuno yang aktif hancur, kemudian memuntahkan batu besar yang kemudian ditutup dengan batu kapur dan kemudian terdorong keluar dari dasar laut.
Chocolate Hills, Chocolate Hills foto, Chocolate Hills gambar, Chocolate Hills video, Chocolate Hills indon, Chocolate Hills misteri, misteri foto, misteri gambar, misteri video, misteri cerita, Chocolate Hills aneh, misteri, hantu foto, hantu gambar, hantu video, hantu kawan, hantu toyo, hantu cari, hantu melayu

Keajaiban Dunia Kuno – Patung Zeus

Keajaiban Dunia Kuno – Patung Zeus

Beribu-ribu tahun yang lalu orang percaya bahwa dewa penguasa angkasa dan cuaca.
Seorang pemahat Yunani beserta anak buahnya memahat patung Zeus di tempat yang dinamakan Olimpia di Yunani.
Belum pernah orang melihat patung dari gading sebesar itu. Zeus duduk di atas takhta dan sedemikian besarnya sehingga kita harus berdiri di puncaknya dan menjulurkan kepala kalau ingin mengintip ke dalam telinganya.
Beberapa orang mengatakan bahwa jika kita memandang patung Zeus sepintas-kilas saja, maka kita akan dapat melupakan semua kesusahan yang sedang kita derita.
Empat tahun sekali penduduk di sekitar Olimpia melangsungkan sebuah festival untuk menghormati Zeus. Kini, lebih dari dua ribu tahun kemudian, bangsa-bangsa dunia masih datang berkumpul empat tahun sekali pada Pertandingan Olimpiade.
Patung raksasa Zeus sudah tiada. Namun orang dari masa itu memberikan pemerian tentang patung tersebut dan dari keterangan mereka para artis dan dari keterangan mereka para artis dapat membuat lukisan ataupun model patung dewa ini.
Patung Zeus, Patung Zeus foto, Patung Zeus gambar, Patung Zeus video, Patung Zeus  indon, Patung Zeus indo, Patung Zeus indonesia, Patung Zeus hantu, Patung Zeus  misteri, misteri foto, misteri gambar, misteri video, misteri cerita, Patung Zeus aneh, misteri, hantu misteri, hantu foto, hantu gambar, hantu video, hantu kawan, hantu toyo, hantu artis, hantu cari, hantu melayu, hantu layu, hantu melay, hantu malaysia, hantu indon

Keajaiban Dunia Kuno – Mercusuar Iskandariah

Keajaiban Dunia Kuno – Mercusuar Iskandariah

Mercusuar Iskandariah atau Pharos Alexandria (dari bahasa Yunani o ????? ??? ????????????) adalah sebuah mercusuar yang dibangun pada abad ke-3 SM di pulau Pharos berdekatan dengan kota Iskandariah kuna, Mesir Kuno.
Ketinggiannya diperkirakan melebihi 115 meter dan merupakan antara struktur tertinggi ciptaan manusia selama beratus-ratus tahun.
Antipater dari Sidon telah menyenaraikannya dalam senarai Tujuh Keajaiban Dunianya.
Kawasan pesisiran pantai merupakan tanah rata dan kurang sesuai sebagai pelabuhan kerana tidak mempunyai panduan untuk pedagang dan pelayar.
Oleh karena itu, sebuah mercusuar yang dilengkapi dengan api dan cermin pantulan telah dibangun.
Pembangunan
Bangunan mercusuar dirancang oleh Sostratus dari Snidus atas petunjuk Satrap (Gubernur) Ptolemeus I, seorang panglima Alexander Agung.
Selepas Alexander meninggal dunia, Ptolemeus memproklamasikan diri sebagai raja baru dan mengarahkan pembangunan mercusuar.
Bangunan ini disiapkan semasa pemerintahan anaknya, Ptolemeus II Philadelphus.
Menurut legenda, Sostratus dihalang oleh Ptolemeus meletakkan namanya di bangunan. Namun, Sostratus juga mengukir namanya di tapak bangunan itu, serta prasasti: Sostratus, anak Dexiphanes dari Cnidia membaktikan bangunan ini kepada Dewa-Dewa, bagi pihak pelayar dan penjelajah.
Prasasti itu disorokkan di bawah selapis gips, dan di bagian luarnya tertulis satu lagi prasasti mengagungkan Ptolemeus.
Cerita-cerita dongeng pula menyatakan bahawa rumah api ini dapat dilihat dari jarak sejauh 56 km.
Bangunan ini dibangun menggunakan batu berwarna muda dan mempunyai tiga bahagian: bahagian segi empat tepat bawah dengan teras pusat, bagian delapan sisi tengah dan bagian bulat atas.
Sebuah cermin besar yang memantul cahaya matahari diletakkan di mercunya, manakala api digunakan pada waktu malam.
Arca Dewa Laut, Poseidon didirikan di puncaknya pada zaman Kekaisaran Romawi.
Dinding bangunan mampu menahan ombak air laut.
Bangunan ini berdiri kokoh dan merupakan antara tujuh keajaiban terakhir (kecuali Piramida Giza) yang roboh.
Mercusuar Iskandariah, Mercusuar Iskandariah foto, Mercusuar Iskandariah gambar, Mercusuar Iskandariah video, Mercusuar Iskandariah indon, Mercusuar Iskandariah indo, Mercusuar Iskandariah indonesia, Mercusuar Iskandariah hantu, Mercusuar Iskandariah  misteri, misteri foto, misteri gambar, misteri video, misteri cerita, Mercusuar Iskandariah aneh, misteri, hantu misteri, hantu foto, hantu gambar, hantu video, hantu kawan, hantu toyo, hantu artis, hantu cari, hantu melayu, hantu layu, hantu melay, hantu malaysia, hantu indon

Keajaiban Dunia Kuno – Taman Gantung Babilonia

Keajaiban Dunia Kuno – Taman Gantung Babilonia

Taman Gantung Babilonia adalah salah satu di antara tujuh keajaiban dunia kuno.
Taman ini dibangun oleh Nebukadnezar II sekitar tahun 600 SM sebagai hadiah untuk istrinya, Amyitis. Lokasi taman ini sekarang berada di negara Irak.
Amytis merindukan pohon-pohon dan tanaman wanginya di Persia, sedangkan dalam tulisan lain dikatakan bahwa istri Nebukadnezar II bernama Amuhia dan ia berasal dari Nusantara.
Taman ini diperkirakan hancur sekitar 2 abad sebelum masehi.
Kemudian Taman gantung ini di dokumentasikan oleh sejarawan Yunani seperti Strabo dan Diodorus Circulus.
Lembaran sejarah paling tua yang mencatat karya arsitektur yang dilengkapi taman sebagai wujud cinta kasih terhadap seseorang yang sangat disayangi adalah di Mesopotamia, Irak purba.
Dalam catatan Herodotus, seorang penulis Yunani kuno, disebutkan bahwa saat Raja Nebukadnezar II yang menjadi raja di Kerajaan Babylon baru (605-562 SM), telah memerintahkan untuk membuat taman gantung yang sangat indah, sebagai hadiah kepada Amytis, sang permaisuri yang sangat disayanginya.
Taman gantung merupakan wujud arsitektur pertamanan khas Mesopotamia, yang telah dikenal rakyat Mesopotamia sejak masa pemerintahan Raja Hammurabi di Kerajaan Babylon lama (1792-1750 SM).
Di antara bangunan-bangunan kota yang tinggi mencuat di permukaan tanah itulah biasanya ditanami tanaman-tanaman yang indah, sehingga dari kejauhan terlihat seperti taman yang menggantung.
Taman gantung yang dibangun Raja Nebukadnezar II yang puncak kejayaannya sekitar 612 SM, kemudian menjadi sangat terkenal ke seluruh penjuru dunia dan dikagumi rancangannya hingga kini.
Taman Gantung Babylon ini kemudian menjadi monumen agung Kerajaan babylon yang tiada duanya. Luas taman ini diperkirakan 4 are (1 acre = 4046.86 m²).
Wujud arsitekuralnya sangat unik, karena bertingkat-tingkat.
Taman ini ditanami berbagai pepohonan indah dan dilengkapi sistem pengairan hingga ketinggian 100 meter di atas permukaan tanah. Dari puncak taman ini dapat disaksikan pemandangan di sekeliling Kerajaan Babylonia.
Taman Gantung, Taman Gantung foto, Taman Gantung gambar, Taman Gantung video, Taman Gantung  indon, Taman Gantung indo, Taman Gantung indonesia, Taman Gantung hantu, Taman Gantung  misteri, misteri foto, misteri gambar, misteri video, misteri cerita, Taman Gantung aneh, misteri, hantu misteri, hantu foto, hantu gambar, hantu video, hantu kawan, hantu toyo, hantu artis, hantu cari, hantu melayu, hantu layu, hantu melay, hantu malaysia, hantu indon

Laut Terbelah Di Korea

Laut Terbelah Di Korea

Salah satu fenomena yang tidak kurang menariknya adalah kejadian laut terbelah yang berlaku di Pulau Jindo, wilayah Jeollanam-do di kawasan barat daya Korea Selatan.
Pulau ini adalah yang ketiga terbesar di negara itu dan terletak berhampiran pulau Jejudo dan Geojodo.
Bayangkan dalam tempoh sejam, anda dapat menyaksikan kekuasaan Ilahi apabila lautan yang sebelum ini dipenuhi air dan secara tiba-tiba terbelah dan membentuk laluan sementara sepanjang 2.8 kilometer dan selebar 40 hingga 60 meter.
Kejadian itu pasti mengingatkan kita terhadap kisah Nabi Musa yang ‘membelah laut’ bagi membawa pengikutnya yang taat kepada Allah SWT melarikan diri daripada kekejaman Firaun.
Namun, kejadian moden belahan laut di Jindo itu lain ceritanya yang berkait rapat dengan faktor semula jadi iaitu berlakunya pertembungan arus surut secara serentak yang menyebabkan paras air surut sebanyak enam hingga tujuh meter.
Ini menghasilkan laluan bagi menghubungkan dua daratan yang sebelum ini ditenggelami air.
Ia juga lazimnya berlaku pada jam 5 atau 6 petang dan disambut menerusi pesta besar-besaran yang dikenali ‘Jindo Yeongdeung Festival’ atau Pesta Laut Terbelah Jindo.
Malah Pesta Laut Terbelah Jindo ini selalunya diadakan tiga kali setahun iaitu pada Mac atau Mei serta Julai.
Bagaimanapun, sambutan luar biasa pelancong tempatan dan asing yang mencecah 400,000 orang membanjiri pesta itu menyebabkan pihak berkuasa memutuskan untuk turut meraikan pesta berkenaan pada April.
Acara itu juga membolehkan pelancong menikmati pelbagai pengalaman di laut dan menyaksikan pemandangan unik serta budaya Jindo.
Pesta itu diserikan dengan lagu rakyat Jindo dan tarian khas Korea, Ganggangsullae, turut dipersembahkan.
Tarikan lain sepanjang pesta itu termasuk pertunjukan bunga api, pertunjukan laser, persembahan muzik tradisional serta permainan dram.
Bagi mendapatkan pemandangan paling menarik laut terbelah dan membentuk laluan, orang ramai boleh menikmatinya sama ada dengan memanjat bukit atau berjalan-jalan sendiri di laluan itu.
Malah, siapa yang mahu melepaskan peluang melihat detik-detik keajaiban dan tidak hairanlah sebaik lautan itu terbelah, orang ramai berpusu-pusu melintasi laluan itu dan meraikan rakan dari arah bertentangan berikutan penyatuan daratan kepulauan Jindo dan Modo.
Tidak kurang pula yang mengambil kesempatan mencari tiram, rumpai dan hasil lautan lain.
“Inilah keajaiban yang tidak mungkin disaksikan di tempat lain. Dalam sekelip mata, laut terbelah dan mendedahkan dasarnya.
Tiada perkataan dapat menggambarkan ketakjuban melihat hidupan laut seperti kerang, kepah dan hidupan marin yang sebelum ini hidup di dasarnya, tiba-tiba timbul,” kata pelancong tempatan, Cho Eun-Jun yang dipetik media tempatan, baru-baru ini.
Hakikatnya, tidak ramai yang tahu mengenai kewujudan fenomena itu sehinggalah pada 1975, apabila seorang duta Perancis ketika itu, Pierre Randi, melawat Korea Selatan dan menulis mengenainya dalam sebuah akhbar negaranya.
Namun, seperti juga banyak kejadian aneh lain, ada kisah atau kepercayaan rakyat tempatan di sebalik fenomena itu.
Ia dikaitkan dengan sebuah kampung di Jindo yang diserang harimau yang menyebabkan penduduk berlari ke pulau Modo untuk berlindung.
Malangnya, seorang wanita tua, Pong, yang tidak berdaya tertinggal. Dalam keadaan serba tersedak dia memohon bantuan Dewa Laut, yang kemudian memisahkan laut dan membantu wanita malang itu lari daripada haiwan liar berkenaan.
Apabila laut itu terbelah, ramai penduduk yang berlari ke Modo, memainkan gong dalam usaha mereka mencari wanita berkenaan.
Dia, bagaimanapun meninggal dunia tetapi sebelum mati, wanita berkenaan sempat membisikkan: “Doaku dimakbulkan.
Laluan laut terbuka dan aku dapat melihat kamu semua. Kini, harapanku sudah terlaksana. Aku boleh meninggal dengan tenang.”
Nama asal daerah itu, Hodong, kemudian ditukar kepada Hoedong, bermakna ‘Kampung Orang yang Kembali’, bagi mengingati kisah Pong.
Selain di Korea, kejadian itu turut dipopularkan di Jepun, selepas penyanyi wanitanya, Dendo Yomishi, menghasilkan lagu fenomena Jindo itu pada 1996.

Kisah Nabi Musa belah samudera
Fenomena laut terbelah dua bukan perkara baru kerana ia pernah berlaku pada zaman Nabi Musa yang ketika membawa pengikutnya yang taat kepada Allah melarikan diri daripada kekejaman Firaun, pemerintah Mesir.
Namun begitu, besar perbezaan dengan apa yang berlaku di Korea Selatan kerana perkataan terbelah dan membelah itu sendiri membawa makna berlainan.
Kejadian laut terbelah di Korea Selatan berpunca daripada faktor saintifik sedangkan keupayaan Nabi Musa membelah Laut Merah pada tanggal 10 Muharam dengan tongkatnya adalah disebabkan mukjizat yang dikurniakan Allah kepada baginda.
Kekejaman Firaun yang mengaku dirinya Tuhan sudah sampai di kemuncak, menyebabkan Nabi Musa membawa pengikutnya lari untuk mengelak daripada diseksa.
Pelarian membawa mereka ke tepi Laut Merah. Sekali pandang, Nabi Musa dan pengikut baginda bakal menjadi habuan kebuasan Firaun kerana terperangkap – di depan laut dan di belakang pula tentera Firaun semakin mendekati.
Namun Allah SWT mempunyai perancangan tersendiri untuk menyelamatkan Rasul serta makhluk-Nya yang beriman.
Allah mengarahkan Nabi Musa mengetuk tongkat baginda, yang sebelum itu berjaya membuatkan ahli sihir Firaun ketakutan selepas menjelma menjadi ular besar menelan semua ular yang dijelmakan ahli sihir berkenaan, ke laut.
Dengan izin-Nya, Laut Merah itu terbelah dua, menyediakan laluan untuk Nabi Musa dan pengikut baginda menyeberang dengan selamat.
Firaun dan bala tenteranya yang ghairah mahu membunuh Nabi Musa dan pengikut baginda akhirnya masuk ke dalam perangkap maut apabila laut kembali bersatu sebaik mereka berada di tengah-tengah dan selepas Nabi Musa dan pengikut baginda sudah selamat tiba di tebing.
Bukti kejadian itu diungkap oleh seorang pakar arkeologi, Ron Wyatt, yang mendakwa menemui beberapa roda kenderaan perang purba di dasar Laut Merah.
Katanya, ia mungkin sebahagian sisa kenderaan perang tentera Firaun yang tenggelam ketika mengejar Nabi Musa.
Katanya, selain roda kenderaan perang berkuda, Wyatt bersama pasukannya turut menemui tulang manusia dan tulang kuda di tempat yang sama.
Penemuan itu mengukuhkan dakwaan ia adalah sisa tulang tentera Firaun apatah lagi hasil kajian yang dilakukan di Universiti Stockholm ke atas tulang berkenaan mengesahkan ia berusia sekitar 3,500 tahun, sama waktu kejadian Nabi Musa membelah Laut Merah berlaku.
Apapun, kedua-dua kejadian itu berlaku atas kehendak Allah SWT yang cuma mengarahkan laut terbelah mengikut jadual, dan itulah yang akan terjadi.
Laut Terbelah, Laut Terbelah foto, Laut Terbelah gambar, Laut Terbelah video, Laut Terbelah indon, Laut Terbelah indo, Laut Terbelah indonesia, Laut Terbelah hantu, Laut Terbelah misteri, misteri foto, misteri gambar, misteri video, misteri cerita, Laut Terbelah aneh, misteri, hantu misteri, hantu foto, hantu gambar, hantu video, hantu kawan, hantu toyo, hantu artis, hantu cari, hantu melayu, hantu layu, hantu melay, hantu malaysia, hantu indon

Misteri Desa Cangkuang

Misteri Desa Cangkuang

DESA Cangkuang terletak di antara kota Bandung dan Garut iaitu 17 kilometer dari Garut dan kira-kira 46 kilometer dari Bandung, Jawa Barat, Indonesia.
Selain terkenal dengan dodolnya yang enak dan rekaan batik Garut yang tersendiri, ada sebuah tasik di Desa Cangkuang di panggil Situ Cangkuang yang menyimpan seribu satu misteri serta keunikan sehingga berjaya menarik ramai pengunjung dari seluruh dunia.
Di Situ Cangkuang atau Tasik Cangkuang, ada sebuah pulau di tengahnya dipanggil Pulo Panjang dan di pulau inilah tersergam satu-satunya Candi Hindu yang ditemui pada 1966 oleh ahli arkeologi.
Uniknya, ia dibina bersebelahan dengan makam seorang tokoh Islam dikenali sebagai Embah Dalem Muhammad atau Arif Muhammad.
Menurut cerita rakyat, masyarakat Kampung Pulo di Pulo Panjang sudah menganut agama Hindu sejak abad ke-8 Masihi lagi, sebelum didatangi Arif Muhammad, utusan kerajaan Mataram yang melarikan diri selepas gagal menyerang Belanda di Batavia pada kurun ke-17.
Akibat kekalahan itu Arif Muhamad tidak mahu kembali ke kerajaan Mataram kerana malu dan takut pada Sultan Agung. Beliau mulai menyebarkan agama Islam pada masyarakat Kampung Pulo.
Arif Muhammad berserta pengikutnya bernikah dan menetap di Kampung Pulo sehingga meninggal dunia.
Sewaktu berada di pulau berkenaan, penduduknya sudah mula memeluk agama Hindu namun tidak mendapat sambutan sebaliknya kesempatan itu diambil Arif Muhammad untuk menyebarkan agama Islam dan ia berjaya menarik seluruh penduduk menganut agama Islam.
Kerana kecewa, penganut Hindu bertindak memusnahkan candi berkenaan dan mencampak patung Siva ke dalam tasik.
Arif Muhammad, meninggalkan enam anak perempuan dan seorang anak lelaki.
Oleh itu, di Kampung Pulo hanya ada enam rumah adat yang dibina secara berjajar, saling berhadapan masing-masing tiga buah rumah di kiri dan di kanan ditambah dengan sebuah masjid.
Dipercayai enam buah rumah yang dibina menggambarkan enam anak perempuan manakala masjid pula mewakili anak lelakinya.
Dipercayai ketika majlis berkhatan anak lelakinya, ribut kuat melanda kampung itu.
Akibatnya, banyak kemusnahan berlaku termasuk anak lelakinya sendiri terkorban selepas terhempap gong gamelan yang digunakan sebagai alat bunyi-bunyian.
Apa yang menarik dan misteri mengenai kampung ini ialah jumlah rumah yang dibina tidak boleh ditambah atau dikurang serta yang tinggal menetap di rumah berkenaan tidak boleh lebih dari enam orang sekeluarga.
Jika seorang anak sudah dewasa kemudian bernikah maka paling lambat dua minggu selepas itu harus meninggalkan rumah dan harus keluar dari lingkungan keenam rumah berkenaan.
Walaupun seluruh masyarakat Kampung Pulo beragama Islam dan sudah masuk ke generasi ke-8 tetapi mereka tetap melaksanakan sebahagian upacara ritual Hindu sehingga kini.
Dalam adat istiadat Kampung Pulo ada beberapa amalan yang masih berlaku hingga sekarang iaitu adab menziarah makam dengan membawa persembahan berupa bara api, kemenyan, minyak wangi, bunga-bungaan dan serutu.
Hal ini dipercayai dapat mendekatkan diri kepada roh-roh nenek moyang.
Cangkuang atau pokok mengkuang hanya tumbuh subur di pulau ini dan tidak di tempat lain.
Dilarang berziarah pada hari Rabu (hari kematian anak lelaki Arif Muhammad), bahkan dulu penduduk sekitar tidak dibenarkan melakukan kerja berat, malahan Arif Muhammad sendiri tidak mahu menerima tamu kerana hari itu dikhususkan untuk mengajar agama.
Masyarakat Kampung Pulo percaya sekiranya masyarakat melanggar pantang ini akan ditimpa malapetaka ke atas mereka.
Bentuk atap rumah mesti dipasang secara memanjang, tidak boleh memukul Gong besar, tidak boleh memelihara haiwan ternakan besar berkaki empat seperti kambing, kerbau, sapi dan lain-lain.
Setiap kali sambutan Maulidur Rasul mereka melaksanakan upacara adat memandikan harta benda pusaka seperti keris, batu aji, peluru dari batu yang dianggap bermakna dan mendapat berkat.
Mereka yang berhak menguasai rumah-rumah adat adalah wanita dan diwariskan pula kepada anak perempuannya.
Sedangkan bagi anak lelaki yang sudah bernikah harus meninggalkan kampung berkenaan selepas dua minggu.
Banyak versi legenda mengenai bagaimana Arif Muhammad boleh disemadikan kurang lima meter di sebelah barat Candi Cangkuang, tempat pemujaan Dewa Siva.
Namun, ia turut menjadi bukti keharmonian agama itu sebenarnya sudah wujud sejak sekian lama.
Desa Cangkuang, Desa Cangkuang foto, Desa Cangkuang gambar, Desa Cangkuang video, Desa Cangkuang indon, Desa Cangkuang indo, Desa Cangkuang indonesia, Desa Cangkuang hantu, Desa Cangkuang misteri, misteri foto, misteri gambar, misteri video, misteri cerita, Desa Cangkuang aneh, misteri, hantu misteri, hantu foto, hantu gambar, hantu video, hantu kawan, hantu toyo, hantu artis, hantu cari, hantu melayu, hantu layu, hantu melay, hantu malaysia, hantu indon

Malaikat turun ke Kaabah , Mekah

Malaikat turun ke Kaabah , Mekah

Bukti kukuh malaikat sudah boleh di rakam apatah di kaabah..
Pada hari mereka mlihat malaikat, tak ada kegembiraan bg org2 yg bdosa pd hari itu, & mrk berkata “larangan yg terlarang.”.so cepat cepatlah insaf sblum bertasbih nya malaikat & kamu tak dpt lari.
Kaabah di Kota Mekah tidak sahaja disifatkan sebagai rumah ibadat bahawa Hajar Aswad dibawa turun oleh malaikat dari langit ke dunia.
Malaikat turun, Malaikat turun foto, Malaikat turun gambar, Malaikat turun video, Malaikat turun indon, Malaikat turun indo, Malaikat turun indonesia, Malaikat turun hantu, Malaikat turun misteri, misteri foto, misteri gambar, misteri video, misteri cerita, Malaikat turun aneh, misteri, hantu misteri, hantu foto, hantu gambar, hantu video, hantu kawan, hantu toyo, hantu artis, hantu cari, hantu melayu, hantu layu, hantu melay, hantu malaysia, hantu indon, hantu indo, Malaikat, turun, Kaabah

Awan Berapi di Kuantan Pahang

Awan Berapi di Kuantan Pahang

Awan Berapi terjadi di Kuantan Pahang..
pelik dan misteri..
Awan Berapi, Awan Berapi foto, Awan Berapi gambar, Awan Berapi video, Awan Berapi indon, Awan Berapi indo, Awan Berapi indonesia, Awan Berapi hantu, Awan Berapi misteri, misteri foto, misteri gambar, misteri video, misteri cerita, Awan Berapi aneh, misteri,hantu foto, hantu gambar, hantu video, hantu kawan, hantu toyo, hantu artis, hantu cari, hantu melayu, hantu layu, hantu melay, hantu malaysia, hantu indon, hantu indo, Awan, Berapi, Kuantan, Pahang

Keajaiban Kota Kuno di Dunia – Damascus (Syria)

Keajaiban Kota Kuno di Dunia – Damascus (Syria)

Damsyik (umumnya dikenali sebagai Syam juga dikenali sebagai “Kota Jasmin”) merupakan ibu negara dan bandar terbesar di Syria serta salah satu daripada 14 negara pentadbiran.
Pentadbiran Damsyik itu diperintah oleh seorang Gabenor dilantik oleh Menteri Dalam Negeri.
Selain menjadi dikenali secara meluas sebagai kota tertua terus dihuni di dunia, Damsyik adalah pusat kebudayaan dan keagamaan utama dari Levant.
Damsyik memiliki kekayaan halaman sejarah dating kembali ke pelbagai tempoh sejarah bandar.
Sejak bandar telah dibina dengan setiap pekerjaan yang lewat, ia telah menjadi hampir mustahil untuk menggali semua runtuhan Damsyik yang berbohong hingga 8 kaki (2,4 m) di bawah tahap moden. Benteng Damsyik terletak di sudut barat laut Kota Lama.
Damascus, Damascus foto, Damascus gambar, Damascus  video, Damascus indon, Damascus indo, Damascus indonesia, Damascus hantu, Damascus  misteri, misteri foto, misteri gambar, misteri video, misteri cerita, Damascus aneh, Damsyik, Syam, juga dikenali, Kota, Jasmin, merupakan, ibu, negara, bandar, terbesar, Syria, salah satu, 14, negara, Pentadbiran, Damsyik, itu diperintah, oleh, seorang, Gabenor, Menteri, Dalam, Negeri,Selain, menjadi, dikenali, secara, meluas, sebagai, kota, tertua, terus, dihuni, di dunia, Damsyik, adalah, pusat, kebudayaan, keagamaan, utama, dari, Levant,Damsyik, memiliki, kekayaan, halaman, sejarah, sejarah, bandar, Sejak, bandar, telah, dibina, dengan, setiap, pekerjaan, lewat, ia, telah, menjadi, hampir, mustahil, menggali, semua, runtuhan, Damsyik, yang, berbohong, hingga, 8 kaki, bawah, tahap, moden, Benteng, Damsyik, terletak, sudut barat, laut, Kota, Lama


Keajaiban Kota Kuno di Dunia – Wat Arun (Thailand)

Keajaiban Kota Kuno di Dunia – Wat Arun (Thailand)

Wat Arun adalah sebuah kuil Buddha (wat) di daerah Bangkok Yai di Bangkok, Thailand, di tepi barat Sungai Chao Phraya. Nama penuh candi Wat Arunratchawararam Ratchaworamahawihan. Ciri-ciri terhutang dari Wat Arun adalah mala sentral (menara Khmer-gaya).
Bermula pada tahun 1809, mungkin telah bernama “Kuil Dawn” kerana cahaya pertama pagi memantul pada permukaan candi dengan Permainan Warna mutiara. langkah Curam memimpin sampai dua teres.
Ketinggian dilaporkan oleh sumber-sumber yang berbeza sebagai antara 66,8 m dan 86 m. Sudut dikelilingi oleh 4 prangs satelit yang lebih kecil.
Para prangs dihiasi oleh kerang dan potongan-potongan porselen yang sebelumnya telah digunakan sebagai pemberat oleh kapal-kapal yang datang ke Bangkok dari China.
Wat Arun, Wat Arun foto, Wat Arun gambar, Wat Arun  video, Wat Arun indon, Wat Arun indo, Wat Arun indonesia, Wat Arun hantu, Wat Arun  misteri, misteri foto, misteri gambar, misteri video, misteri cerita, Wat Arun aneh, misteri,Wat Arun, sebuah, kuil, Buddha, daerah, Bangkok, Yai, Bangkok, Thailand,tepi, barat, Sungai, Chao, Phraya, candi,Ratchaworamahawihan, Wat Arun, mala, sentral,menara, Khmer,gaya,Bermula, pada, tahun, 1809, mungkin, telah, bernama, kerana, cahaya, pertama, pagi, memantul, pada, permukaan, candi, dengan, Permainan, Warna, mutiara langkah, Curam, memimpin, sampai, dua, teres,Ketinggian, dilaporkan, oleh, yang, berbeza, Sudut, dikelilingi, oleh, satelit, yang, lebih, kecil,Para, prangs, dihiasi, oleh, kerang, dan, porselen, yang, Bangkok, China

Keajaiban Kota Kuno di Dunia – Kremlin (Russia)

Keajaiban Kota Kuno di Dunia – Kremlin (Russia)

Kremlin adalah kata Rusia untuk “benteng”, “benteng” benteng atau “” dan merujuk pada kompleks sentral utama benteng ditemui di bandar-bandar bersejarah Russia.
Kata ini sering digunakan untuk merujuk pada satu yang paling dikenal, Kremlin Moscow, atau metonymically kepada kerajaan yang berpusat di sana.
Di luar Russia, nama “Kremlin” kadang-kadang keliru dianggap sebagai Cathedral Santo Basil kerana persekitaran yang khas, meskipun hal ini bukan sebahagian daripada Kremlin Moscow.
Nama Kremlin (atau Kreml) telah diperuntukkan bagi kapal Tentera Laut Soviet selama pembinaan. Dalam setiap kes, nama ini diubah sebelum commissioning. Kapal yang membawa nama singkat ini termasuk Admiral Kuznetsov dan Ulyanovsk.
Kremlin, Rusia, untuk, merujuk, pada, kompleks, sentral, utama, benteng, ditemui, bandar,bersejarah Russia,Kata, ini, sering, digunakan, untuk, merujuk, pada, satu, yang, paling, dikenal, Kremlin, Moscow, atau, metonymically, kepada, kerajaan, yang, berpusat,sana,luar, Russia, nama,kadang,keliru dianggap, sebagai, Cathedral, Santo, Basil, persekitaran, yang, khas, meskipun, hal, ini, bukan, sebahagian, daripada, Kremlin, Moscow, Kremlin, (atau Kreml) telah, diperuntukkan, bagi, kapal, Tentera, Laut, Soviet, selama, pembinaan, Dalam, setiap, kes, nama, ini, diubah, sebelum, commissioning, Kapal, yang, membawa, nama, singkat, ini, termasuk, Admiral, Kuznetsov, Ulyanovsk

Keajaiban Kota Kuno di Dunia – Timbuktu (Mali)

Keajaiban Kota Kuno di Dunia – Timbuktu (Mali)


Timbuktu (Timbuctoo) adalah sebuah bandar di Region Timbuktu, di negara Afrika Barat Mali. Ini dibuat makmur oleh kesepuluh mansa Empayar Mali, Mansa Musa.Ini adalah rumah bagi Sankore Universiti dan madrasah lain, dan merupakan modal intelektual dan spiritual dan pusat penyebaran Islam di seluruh Afrika pada abad ke-15 dan 16.Tiga masjid besar, Djingareyber, Sankore dan Sidi Yahya, recall Timbuktu’s zaman keemasan. Walaupun terus dipulihkan, monumen ini sekarang dibawah ancaman dari penggurunan.
Timbuktu, Timbuktu foto, Timbuktu gambar, Timbuktu  video, Timbuktu indon, Timbuktu indo, Timbuktu indonesia, Timbuktu hantu, Timbuktu  misteri, misteri foto, misteri gambar, misteri video, misteri cerita, Timbuktu  aneh, misteri,Timbuktu,(Timbuctoo), sebuah, bandar, Region, Timbuktu, negara, Afrika, Barat, Mali, dibuat, makmur, kesepuluh, mansa, Empayar, Mali, Mansa, Musa,rumah, bagi, Sankore, Universiti, madrasah, lain, merupakan, modal, intelektual, dan spiritual, dan pusat, penyebaran, Islam, di seluruh, Afrika, pada, abad, ke-15, dan 16,Tiga, masjid, besar, Djingareyber, Sankore, dan Sidi Yahya, recall, Timbuktu, zaman, keemasan, Walaupun, terus, dipulihkan, monumen, ini, sekarang, dibawah, ancaman, dari, penggurunan


 Dre@ming Post_____________________
 sumber : dikutip dari berbagai sumber
Share this article :

Visitors

Cara Pembayaran

Pembayaran Bisa dilakukan Cash ditempat kursus, atau melalui transfer bank dibawah ini:

1. Bank Mandiri, No. Rekening : 1450004182149, Atas Nama: I Wayan Arjawa, S.T.

2. Bank BNI, No. Rekening : 0055157742, Atas Nama: I Wayan Arjawa, S.T.


Konfirmasi pembayaran menggunakan WA, Line atau SMS. DISARANKAN Konfirmasi via SMS ke 0852 5349 4669 dengan format sbb :

"Transfer (Nama Siswa Client) (JUMLAH TRANSFER) (BANK) (TANGGAL) (NAMA PEMILIK REKENING/PENGIRIM) (KETERANGAN)"

contoh SMS :
"Transfer JHON Rp.250.000 BNI 31/12/16 ICA SURICA utk pembayaran Les Pelajaran kls 6 SD bln Januari 2017"


Format SMS diatas BAKU agar tidak diubah urutannya.
Konfirmasi Transfer jam 8 Pagi sampai jam 9 Malam WIB, selain jam ini Bank melakukan updates.
Bila lebih dari 24jam anda belum mendapat balasan konfirmasi SMS, harap segera menghubungi nomor Telpon Billing
 
Support : Dre@ming Post | Dre@aming Group | I Wayan Arjawa, ST
Proudly powered by Blogger
Copyright © 2011. Excata - All Rights Reserved
Template Design by Dre@ming Post Published by Hot News Seventeen